Friday, February 9, 2018

ECZEMA DAN HOMEOPATHY

Rawatan Homeopathy untuk Eczema     Minggu ini adalah minggu Eczema. Kerana ramai pesakit datang ke pusat rawatan saya untuk... thumbnail 1 summary

Image result for eczema homeopathy
Rawatan Homeopathy untuk Eczema
   
Minggu ini adalah minggu Eczema. Kerana ramai pesakit datang ke pusat rawatan saya untuk mendapatkan solusi bagi Eczema mereka. Rata-ratanya sudah tidak sanggup meneruskan ubatan moden arus perdana kerana ianya bersifat sementara sahaja. Berikut ini disertakan info tentang rawatan Eczema sebagai panduan menceritakan permasalahan anda  kerana setiap pesakit bukanlah sama remedinya.

STATISTIK ECZEMA DI MALAYSIA MENINGKAT?

Pada tahun 2014, kajian menunjukkan Atopic Eczema adalah salah satu jenis Eczema yang paling popular menyerang 2 daripada 10 orang di Malaysia. Kebanyakkan 10-14% adalah kanak-kanak berumur dibawah 14 tahun.

(Rujukan http://www.thestar.com.my/…/06/eczema-lets-start-from-scra…/)

Penyakit ni tak kenal tua ada muda malah baby pun diserangnya. Yang paling ditakuti ialah GATAL. Cukup menyeksakan. Kalau orang dewasa pun boleh tak tahan, ini kan pula kalau jadi kat baby. Ibubapa pun turut susah hati.Semua serba tak kena. Mula lah rumahtangga kucar kacir dengan tidur si mak tak cukupnya, si ayah tidur tak tenangnya. Macamana nak cukup dan tenang kalau baby asyik merengek menangis sebab tak selesa dan gatal.

Ia nyata sebagai marah, dibangkitkan ruam merah, yang biasanya sangat gatal. Jika tercalar, ia mungkin berdarah. Sering kali, gangguan kulit ini bermula pada zaman kanak-kanak.

Perubatan Barat akan mengatakan tiada ubat untuk Eczema . Apa yang boleh ditawarkan ialah krim yang memberikan kelegaan sementara. Tetapi ada ubat homeopati yang bertujuan untuk merawat punca-punca masalah. Berikut adalah beberapa, bersama dengan set gejala tertentu yang direka untuk ditangani.

Remedi Homeopati yang Digunakan untuk Mengubati Ekzema Secara semulajadi adalah seperti berikut :


Graphite

digunakan untuk merawat Eczema yang tumbuh subur di tempat yang hangat, lembab seperti lipatan siku, di belakang lutut, di belakang telinga, dan di antara jari kaki. Kehangatan, seperti mandi air panas, biasanya memperburuk gejala, sementara udara sejuk dan air memberikan kelegaan.


Petroleum

adalah minyak mentah yang digunakan untuk membuat Vaseline. Dalam bentuk homeopati, ia juga digunakan untuk ekzema yang tinggal di lipatan kulit. Dalam kes-kes ini, kulit sangat kering dan pecah, dan akan retak, terutamanya pada musim sejuk. Kulit boleh kelihatan kotor, keras, kasar, dan tebal, seperti kulit binatang. Ia perlahan untuk sembuh, dan sering retak dan berdarah dengan mudah. Apabila kulit tercalar, rasa terbakar. Kulit boleh menjadi sensitif terhadap pakaian, terutamanya bulu.


Psorinum

berguna untuk gatal-gatal yang teruk yang membawa kepada tabiat menggaru. Ekzema akan mengeluarkan rembesan tebal dengan bau busuk. Biasanya, ekzema itu muncul di dekat telinga dan kulit kepala. Tangan dan kaki berasa panas dan gatal. Terdedah kepada  sejuk dan udara luar terbuka boleh memburukkan gejala. Isu-isu kulit ini cenderung membersih pada musim panas dan muncul semula pada musim sejuk. Panas, pakaian hangat, mencuci, dan berada di dalam bilik tanpa  sejuk sering memperbaiki gejala.


Sulfur

dikenali sebagai polycrest, iaitu bahasa Yunani untuk "kegunaan banyak." Ia digunakan untuk merawat ekzema yang cukup gatal dan ganas, merosakkan, sering diikuti sensasi rasa terbakar. Kulit perlahan untuk sembuh-setiap luka kecil seolah-olah meresap dan mengeluarkan bau busuk seperti telur busuk. Kulit juga biasanya sangat kering, bersisik, dan tidak sihat, dan gatal-gatal juga boleh menyebabkan rasa gelisah di dalam badan. Gejala-gejala bertambah teruk apabila terdedah kepada hawa dingin, angin, dan air. Cuaca yang kering, panas, bergerak, dan menarik anggota badan yang terkena ke arah batang badan sering membawa kelegaan sementara.


Rhus tox

digunakan untuk mengubat Eczema  yang terdapat di muka dan kulit kepala, dan sekitar membran mukus. Kulit berasa menyakitkan dan sensitif terhadap udara sejuk. Ekzema akan menjadi kering, berkerut, dan gatal. Gatal dan air panas kerap membawa kelegaan. Ekzema jenis ini sering disertai oleh kekakuan sendi yang dapat dikurangkan dengan pergerakan. Berbaring atau duduk terlalu lama dapat membuat gejala lebih buruk, sementara mandi panas dapat memperbaikinya.


Temujanji.

Untuk dapatkan rawatan Eczema secara Homeopathy hubungi Homeopath kami untuk temujanji.

013-927 7952 Mohd Nizam



No comments

ASSALAMMUALAIKUM

TEL : 013-927 7952